Hikmah Hak Penjagaan

Ya Allah busy gila kan! Tak sempat nak membebel kat sini. Sekarang ni Ayu busy sangat dengan tempat kerja baru. Tugasan pula dah semakin bertambah.. Alhamdulillah rezeki semakin baik..

Kawan sorang ni selalu bagi semangat "mak aku dulu besarkan aku sorang sorang rezeki dia memang murah.. Macam kau"

Makin bersemangat! Ya Allah.. Ni semua untuk Satria Al Fatteh! Allahuakbar!


Hikmah disebalik Hak Penjagaan

Sebab tu dalam Islam ada hak sebegini untuk anak.

Untuk pengetahuan korang, waktu i dengan ex husband gaduh gaduh pasal jadual anak kitorang, lawyer cakap

"Hak penjagaan ni bukan hak ibu bapa ke atas anak anak dia. Tetapi hak anak ke atas ibu dan bapa dia. Dia perlukan kedua dua. Sebab itu hak ini diwujudkan dalam Islam. Bukan untuk ibubapa mementingkan diri sendiri atau lawan siapa paling bagus menjaga anak. Tetapi untuk anak rasa sempurna dan adil dalam hidupnya"

Waktu tu, i memang senyum. Sebab itulah yang i apply sampai harini. Sesungguhnya memang i buat hak penjagaan untuk hak anak i. Bukan i.

I tahu kalau i tak buat hak ni, i akan dilarang dan diharamkan untuk sentuh anak i. Adil ke untuk dia? Sebab anak i baby lagi baru setahun lebih. Not fair for him. I cuma nak hak dia supaya dia boleh jumpa dua dua..

I percaya my ex sedar apa yang lawyer i cakap tu betul. Harapnya dia sedar lah..

For two years going ups and downs. People comes and go. Ada orang yang baru dan lama harini..

Tapi apa yang masih sama semestinya semangat i dalam hak anak i dari segi apa pun..

I tak pernah rasa beban adakan hak penjagaan untuk anak i. I nampak banyak hikmah.

Semenjak Hak Penjagaan ni berlangsung, anak i nampak lebih bahagia. Dia sekarang dah ada dua mak. I and his step mom. I percaya dia kaya dengan kasih sayang.. And his father even sometimes lack of responsibility, i tetap berterima kasih. Because we are learning to be a good parent. Both of us no good actually. I sendiri pun lack of my own responsibility. To be fair, both of us are learning.

Logic kot sebab kitorang a young parent. I beranak waktu umur i 22 tahun and my ex husb being a father waktu umur dia 23 tahun.

Dua dua muda. Waktu tu kawan kawan sebaya tengah buat apa? And now we're both 25 tahun & 26 tahun, anak 3 tahun.. With our emotion yang sometimes tak cukup matang nak handle situation, kitorang of course ada lack of responsibilities. Belum rasa ada benda penting tu penting, belum rasa ada benda yang kita kena korbankan untuk orang lain.

EVEN OUR OWN PARENT DO MISTAKES.

I sekarang berlebih kurang je. Malas nak gaduh. Kadang pasal rambut tak potong ikut apa i nak pun boleh timbul rasa marah dan nak bergaduh. Tapi fikir semula untuk apa? Imagine kalau dia masih suami, i nak ke melawan dia gaduh pasal benda kecil? Jawapannya tidak. Jika dia masih suami, i akan ketawa dan cubit dia. So i fikir macam tu..

I selalu remind myself bila i nak cross the line. I takkan tipu. Ada masa i benci ex husband i sampai i nak pergi jumpa dia nak tikam tikam dia. I takkan tipu cakap apa dia buat dekat i tak bagi kesan dekat i. I manusia biasa...

Tapi i tepuk muka sendiri sedarkan diri sendiri.

Ayu, come on! Kau pernah sayang dia.. Sejahat jahat dia, ada 10 kebaikan dia yang kau tutup Ayu. And for God sake.. Itu jelah tunjang i untuk sentiasa control emosi i dan kebencian i yang kadang kadang datang ni..

Hak penjagaan sama rata ni seronok. I can tell both of us ada masa untuk diri kitorang sendiri. Ada banyak space. Ada hari cuti untuk jadi parent..

Untuk anak i pula, i can see that he is full with love. Kasih sayang dia dari ramai orang. Itu yang paling penting.

Dan bila kasih sayang ni dah dibahagi bahagikan dari ramai orang, i sendiri banyak muhasabah diri. I tak marah kalau mak tiri anak i layan anak i baik baik overshadow i.. Tapi i belajar dari situ. Beri apa yang termampu.. Bukan untuk lawan siapa lagi bagus, tapi untuk anak i sendiri rasa semua orang sayang dia.

I percaya bila kasih sayang dibahagikan ni, i dengan ex husband i berlumba lumba nak jadi lebih baik. Sebab apa?

Mungkin ada antara kitorang rasa takut hilang anak kitorang.. Tapi untuk diri i sendiri, i rasa anak i layak.

Kalau orang layan dia baik, anak i layak dilayan 3 kali ganda lagi baik dari i..

Itu apa i fikir.. I tak perlu takut dengan negative thoughts..

Dulu i takut.. Macam mana kalau satu hari nanti anak i lupa dekat i dan nak dekat ex husband i je?

Tapi bila dah lama lama.. Bila i dah faham konsep menjadi seorang ibu.. Bila i dah banyak bergaul dengan anak lelaki yang bercerai.. Minda i lebih terbuka dan positive.. Akan tiba masa nanti bila anak i dah besar, dia akan sedar i je mak dia yang selama ni betul betul ada dengan dia dari dia lahir.. Usaha macam macam..

Itu semua doa..

I selalu cakap, esok lusa anak i dapat adik baru dari belah bapak dia, i janji akan ada dekat sini untuk dia..

I.. I kan..

Jap.. Sebak.

Tapi i sanggup tak kahwin kalau itulah yang boleh isi kekurangan perhatian untuk anak i.. I dah tak ada apa apa yang nak dikejar.. Misi i cuma jadikan anak i orang yang berjaya je sekarang ni..

Jadi ibubapa memang complicated. Setiap hari kita belajar..

Tapi tolong jadi ibubapa yang sentiasa bertimbang rasa dan pentingkan hati anak anak.. Jika anak rasa bahagia hidup dengan ex husband, lepaskan dengan syarat itu yang terbaik. Jangan pisahkan.. Jangan remukkan hati anak anak..

Belajar untuk letakkan hati orang lain, bukan hati sendiri..

Comments

Popular posts from this blog

Berapa lama ambil masa untuk bercerai?

"SIS, EX GIRLFRIEND I DAH ADA BOYFRIEND BARU AND SHE SAID SHE'S HAPPY BUT WHY DIA STILL NAK CONTACT I??"

"Small things" matters..